به گزارش شهرآرانیوز؛ فرزانه صادق روز سهشنبه (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) در نخستین نشست خبری خود با رسانهها افزود: ماموریتهایی بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که باید پیگیری و انجام شود که در انجام ماموریتها قوانین و مقررات بالادستی از جمله قانون اساسی، برنامه هفتم توسعه و احکام بودجههای سنواتی را در نظر داریم.
وی گفت: یکی از این موضوعات که بر آن تاکید داریم شفافیت در اقدامات است، به طوری که با اطلاعات درست به مردم و دستگاههای نظارتی همراه باشد و به همین دلیل در حال ارتقای سامانه "تم" هستیم.
صادق ادامه داد: عدالت در شقوق مختلف آن، از جمله عدالت در دسترسی به راههای روستایی، دسترسی به پروازها، مسکن و از جمله مسکن محرومان و سایر سبدهای متنوع مسکن در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در پنج سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت مسکن ثبت نام کردند که در این راستا ۸۰۰ هزار نفر نیز سپرده از ۴۰ تا پیش از ۲۴۰ میلیون تومان به دولت دادند.
وی یادآور شد: از این تعداد فقط ۳۷۰ هزار واحد به تسهیلات بانکی متصل بودند و نبود تسهیلات به معنای توقف در اجرای پروژهها است. در ۶ ماه اخیر نیز بیش از ۶۰ هزار پروژه به تسهیلات بانکی متصل شدند.
صادق خاطرنشان کرد: در این زمینه سامانه تم به طور شفاف به ما میگوید که چه میزان پروژه در مراحل مختلف فونداسیون، تامین زمین، سفت کاری، پروانه ساختمانی و غیره هستند و یادآور میشوم بسیاری از همین ۸۰۰ هزار نفر که آورده بودند حتی پروانه ساختمانی نداشتند.
این عضو کابینه دولت چهاردهم بیان داشت: قیمت پروژههای مسکن با توجه به تورم موجود و قیمت مصالح ساختمانی، همچنین نرخ انشعابات مختلف آب، برق، گاز و غیره متفاوت است و تنظیمگری این موارد با وزارت راه نیست؛ لذا نمیتوانیم قیمت تمام شده ارائه بدهیم.
وی اظهار داشت: هرچند پیش بینیناپذیر بودن ارقام نگرانی برای مردم به وجود آورده، اما در نظر داریم بخشی از مواردی که به ساخت و ساز منجر میشود را در قالب بستههای حمایتی تعریف و از این طریق به مردم کمک کنیم.
صادق همچنین در خصوص افزایش مبلغ تسهیلات بانکی مسکن گفت: بهجد پیگیر آن بودیم که وام ۸۰۰ میلیون تومانی برای پروژههای ساخت مسکن مصوب شود اما در نهایت مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان مصوب شد.
وزیر راه و شهرسازی درباره ناترازیهایی که در خصوص تسهیلات بانکی در برخی از بانکها به ویژه بانک مسکن وجود داشته است، توضیح داد: در چند ماه گذشته پرداخت تسهیلات به ویژه در بانک مسکن شتاب بیشتری گرفته است.
وی یادآور شد: در ماههای پایانی دولت گذشته مطالبات پیمانکاران پرداخت نشده بود که در 6 ماه فعالیت دولت چهاردهم برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و همچنین سرعت گرفتن پرداخت تسهیلات جنگیدیم.
صادق خاطرنشانکرد: با وجود آنکه محدودیتهایی در منابع وجود داشت در توافق با بانک مرکزی و تزریق منابع به بانکها به ویژه بانک مسکن پرداخت تسهیلات سرعت گرفت.
این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به بسته اجاره داری حرفه ای بیانداشت: اجاره داری حرفه ای چند محور دارد که یکی از موضوعات آن افزایش وام قرض الحسنه ودیعه تحت پوشش حمایت گر است.
وی تصریح کرد: در کلانشهرها فاصله میان تورم و قدرت خرید بیشتر شده است و مردم بسیار آسیب پذیر شده اند، همچنین پیشنهاد کردیم که برای سایر اقشار، وام را با نرخ سود کمتر گسترش دهیم.
صادق گفت: در این راستا با سازمان های مختلف در بحث استیجار مذاکراتی انجام شده است که باید سرعت بخشی شود، همچنین پیگیر سیستم اجاره داری مسکن محرومان و اجاره داری مسکن زوجین هستیم.
وی خاطرنشان کرد: پس از مطرح شدن بسته استیجار در شورای عالی مسکن، جزئیات بیشتری در اختیار مردم قرار خواهیم داد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در ۶ ماه گذشته در تکمیل کریدور شمال- جنوب که بخش مهم آن تکمیل پروژه ریلی رشت- آستارا است جلسات مختلفی با طرف روس و جمهوری آذربایجان داشتیم.
وی یادآور شد: در این زمینه بعضاً ملاحظات حقوقی روی قرارداد وجود داشت که ابهامات به طرف روس منتقل شد.
صادق ادامه داد: در موضوع خرید و تملک اراضی، طرف روس اصرار داشت که تملک اراضی به اتمام رسیده و سپس وارد مطالعه برای مطالعات فنی شوند.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده خرید اراضی مسیر انجام خواهد شد و روسیه هم پذیرفت که همزمان با تملک اراضی، مطالعات فنی خود را روی اراضی انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وام بابت ناوگان و ریل در این مسیر سر جای خود هست و این پروژه نه تنها تعطیل و ملغی نشده، بلکه با قدرت و شتاب بیشتری در دست اقدام است.
وی بیان داشت: آقای شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز روی این پروژه تاکید دارد و تضمین ترانزیت پنج میلیون تن را از روسیه گرفته و پیش بینی ما این است که میزان ترانزیت به سالانه ۱۵ میلیون تن افزایش یابد.
صادق اضافه کرد: نقشه راه همکاریهای حمل و نقلی ۲۰۲۵ با روسیه مصوب شده که در آن به جز پروژه یاد شده، افزایش ظرفیت موجود و تکمیل کریدورها نیز پیش بینی شده است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور یا عدم حضور هندیها در چابهار تصریح کرد: هند از چابهار نخواهد رفت و بندر چابهار نیز تعطیل نخواهد شد.
این عضو کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: همه اقدامات در بندر چابهار طبق روال قبلی در حال انجام است.
صادق در موضوع تصادفات جادهای بیان داشت: در موضوع تصادفات هم نقاط حادثه خیز جادهای، کیفیت پایین جاده و خودروها و هم بیاحتیاطی رانندگان تعیینکننده است.
وی گفت: در دو سال گذشته بیش از ۸۰۰ نقاط حادثه خیز جاده شناسایی و بخش اعظم آنها اصلاح شد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما و گزارش برخی گران فروشیها، تاکید کرد: هیچ یک از شرکتهای هواپیمایی حق فروش بلیت بالاتر از نرخ های مصوب ندارد و مجوز ایرلاین های متخلف در این بخش را باطل خواهیم کرد.
وی ادامهداد: به سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کردیم که نرخ بلیت هواپیما را رصد کند و در صورت تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لغو پروازها در سفرهای نوروزی، گفت: عمده تاخیرها به خاطر شرایط جوی، ایمنی، امنیتی است و بهجز این، سایر موارد باید بر اساس آیین نامه حقوق مسافر باشد.
صادق گفت: در دو هفته پایانی سال باید مجوزهای پرواز بررسی شوند و تلاش کنیم که ایرلاین ها در صورت عدم پاسخگویی به مردم با لغو مجوزها روبرو شوند.
صادق با اشاره به وضعیت بودجه وزارتخانه و گزارشی که از سوی دیوان محاسبات اعلام شده، اظهار داشت: وضعیت بودجه وزارتخانه ها از جمله وزارت راه و شهرسازی دارای دو بخش عمومی و تخصیص سازمان برنامه و بودجه و نقدی است.
وی گفت: دغدغه استانها در جلسهای که در وزارت کشور برگزار شد نیز بر اساس تخصیصهای سازمان برنامه و بودجه برای پروژهها بود.
وزیر راه و شهرسازی اضافهکرد: گزارش دیوان محاسبات مربوط به سازمانها و شرکتهایی است که به صورت درآمد- هزینهای مدیریت میشوند و بودجهای از دولت نمیگیرند، بلکه درآمد آنها از سرمایه گذاری ها و درآمد حاصل از خدمات است.
صادق تاکید کرد: بر این اساس، تخصیص ریالی نداشتیم و ارقامی که دیوان محاسبات در سایت خود اعلام کرده و رسانهای هم شده است، در جهت وظیفه پایش و کنترل حسابهای وزارتخانه ها است و ربطی به بودجه عمومی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایرنا در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار پرسرعت تهران اصفهان، گفت: این پروژه از فاینانس چین برخوردار بود اما این فاینانس در حال کنسل شدن و اعتبار آن در حال انتقال به پروژه دیگری بود.
وی بیان داشت: با پیگیریهای انجام شده مانع از این اتفاق شدیم و اکنون فاینانس آن پادار شده است.
صادق ادامهداد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان حوزه اصفهان مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم که منابع بعد از فاینانس این پروژه را فعال کنیم و در این زمینه روی مولدسازی حساب زیادی باز کردهایم.
منبع: ایرنا